Boverket saknar lagligt stöd för sina bedömningar i Allbolagen

20230203

Hyresgästerna har enligt revisorerna Bernt Helin och Tore Svensson gått miste om underhåll och renoveringar samtidigt som man årligen har höjt hyrorna. I år är kraven högre på hyreshöjningarna på grund av den inflation som sker.1 Boverket har godkänt upplägget i Göteborg men följer det lagen?

Varje höst ska Allmännyttan i Sverige fylla i en mall som skickas till Länsstyrelserna med föregående års information från bokslutet. Detta är en del av Allbolagen 2 och ska titta på om lagen följs med dess begränsningar. Detta resulterar i en rapport på Boverkets hemsida.3

Värdeöverföringarna som görs i allmännyttan är en viktig del som ska utvärderas.

Jag har tittat närmare på mallarna och informationen som skickas till Länsstyrelserna samt begärt ut inskickat material från alla allmännyttor i hela Sverige från 2018 till 2021. Har även tittat på rapporterna från Boverket under samma år. 

Efter ha talat med flera av de insamlande Länsstyrelserna har jag fått till svar att man i vissa regioner saknar kompetens att göra bedömning av det inkomna materialet från allmännyttan. 

Är rapporterna kvalitetssäkrade när Länsstyrelserna saknar kompetens för att hantera rapporterna? 

Så när Boverket godkänt de tidigare rapporterna, vad har man grundat det på? Enligt Boverket själva så är det Allbolagen som sådan men också praxis och regeringsbeslut. Vad är det för praxis och vilka regeringsbeslut är det? 

Enligt Boverkets jurist så är det bland annat följande: 
tidigare lagstiftning eller närmare bestämt lagen (1999:608) om tillfällig minskning av det generella statsbidraget vid avyttring av aktier i eller utdelning från kommunala bostadsföretag, m.m. 4
2000-06-21, Fi2000/2028
 (SOU) 2022:14 ” Sänk tröskeln till en god bostad, s.288-289. 5

(1999:608)  Tidigare lagstiftning kan inte tillämpas idag. För att jämföra så är det som att köra på vänstersida av motorvägen och hävda när man stoppas att det var OK innan 3 September 1967 och därmed borde man kunna göra det idag. 

2000-06-21, Fi2000/2028 – ansökan i detta gäller undantag från bestämmelserna om minskning av det generella statsbidraget vid avyttring av aktier/utdelning. Regeringen tar här beslut om undantaget. Regeringen har i detta inte utrett eller tagit beslut om Koncernbidrag kontra Aktieägartillskott är godkänt.  
Men även här lagen är inte längre tillämpbar. Den slutades att användas 2002 04 01.

(SOU) 2022:14 – det är en utredning som gjordes av regeringen och släpptes under våren 2022. Syftet med rapporten var: “Regeringen beslutade den 7 maj 2020 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att utreda dels den uppgiftsfördelning mellan stat och kommun som funnits inom bostadspolitiken sedan 1940-talet, dels vissa bostadspolitiska verktyg, och vid behov lämna förslag som ökar deras effektivitet (dir. 2020:53).”

Boverket bidrog med information till sou-utredningen. De berättade om hur processen går tillväga idag utifrån Allbolagens utformning. Dock var Allbolagen och dess tolkning inte del av utredningen. Det ingick inte heller att titta på om tidigare rapporterna var korrekt. Dock väljer Boverket att tolka sitt bidrag med information till sin fördel i dessa hänvisningar. 

Ur mailet från juristen från Boverket. 
Boverket tolkar tillämplig lagstiftning på så sätt att såväl eventuell skattebesparing som mottaget aktieägartillskott bör beaktas vid beräkningen av en värdeöverföring. Vad gäller bedömningen av mottaget aktieägartillskott och den nettoberäkning som sker, så följer den hanteringen praxis från tidigare lagstiftning som omfattar såväl lagen (1999:608) om tillfällig minskning av det generella statsbidraget vid avyttring av aktier eller andelar i eller utdelning från kommunala bostadsföretag m.m. och lagen (2002:102) om allmännyttiga bostadsföretag. Det har genom AKBL inte tillkommit några bestämmelser som, enligt Boverkets mening, ändrar denna praxis, varför länsstyrelserna och Boverket fortsatt tillämpar denna vid granskningen av värdeöverföringar från de allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolagen.

Boverkets jurist hänvisar till lag som inte längre finns.

Boverket anser att det skedde en viss granskning av hanteringen av aktieägartillskott i SOU 2022:14. Utredningen kom där fram till att eftersom bostadsaktiebolaget inte försätts i en sämre ekonomisk ställning genom att räkna av aktieägartillskott mot eventuella värdeöverföringar under aktuellt räkenskapsår, påverkas inte heller dess möjligheter att utföra sitt uppdrag.
Utredningen valde därför att inte vidta ytterligare åtgärder i anledning av skrivelsen (s. 289 andra stycket). Boverket tolkar detta som att den nuvarande hanteringen av aktieägartillskott inte är lagstridig. Skulle det komma ny lagstiftning, praxis osv. som säger annorlunda så kommer Boverket att följa detta. I övrigt har Boverket inte mer att tillägga i denna fråga.   

Sou utredningen inkluderade inte en analys eller utredning om värdeöverföring kontra aktieägartillskott eller om Boverkets tolkningar av lagen.

Allbolagen reglerar inte skatteupplägg och ska inte heller ta hänsyn till det.
Det lagrum som Boverket hänvisar till och lägger till grund för sin rapport saknar giltighet då de lagarna har ersatts.

”Allbolagen trädde i kraft 2011. Enligt lagen ska bolagen i allmännyttigt syfte förvalta fastigheter i vilka bostadslägenheter upplåts med hyresrätt, främja bostadsförsörjningen i ägarkommunen och erbjuda hyresgästerna möjlighet till boendeinflytande och inflytande i bolaget. I det allmännyttiga syftet ingår ett samhällsansvar. Verksamheten ska samtidigt bedrivas enligt affärsmässiga principer.6

Fotnot

  1. Artikel 20221220
  2. Lag (2010:879) om allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag – Allbolagen
  3. Boverket – värdeöverföringar
  4. Lag (1999:608) om tillfällig minskning av det generella statsbidraget vid avyttring av aktier eller andelar i eller utdelning från kommunala bostadsföretag
  5. (SOU) 2022:14 ”Sänk tröskeln till en god bostad
  6. Sveriges Allmännytta