20221108
Stadsrevisionens direktör Cecilia Bokenstrand har genomfört en upphandling av externa revisorstjänster. Detta på uppdrag av styrelsen i Stadsrevisionen som leds av ordförande Bengt Bivall (V). Beslutet togs den 8 Februari 2022. 1
Nuvarande avtal med revisorstjänster upphandlades av Inköp och Upphandling.
Göteborgs Stad består tillsammans av ca 40 aktiva kommunala bolag. De är indelade i olika grupperingar: Energi, Hamn, Kollektivtrafik, Lokaler, Bostäder, Näringsliv, Turism, Regionala bolag, Interna bolag och Bostadsförmedling. 2 Alla dessa bolag måste ha en extern revisor.
Upphandlingen delades in i tre grupper:
Huvudgrupp 1: Stadhus AB med alla bolag som inte är allmännyttan eller lokaler.
Huvudgrupp 2: Underkoncernerna för bostäder och lokaler (klustermoderbolagen Förvaltnings AB Framtiden och HIGAB AB )
Bolagsgrupp 3: Försäkrings AB Göta Lejon
I anbudsförfrågan står följande krav:
Två vinnande anbudsgivare kommer att tilldelas uppdrag i form av antingen delkontrakt för huvudgrupp 1 eller delkontrakt för huvudgrupp 2.
En vinnande anbudsgivare kommer att tilldelas uppdrag i form av delkontrakt för grupp 3. Denna anbudsgivare kan också tilldelas delkontrakt för huvudgrupp 1 eller delkontrakt för huvudgrupp 2. Alternativt kan anbudsgivare som enbart vinner anbudsgivning avseende grupp 3 tilldelas delkontrakt avseende denna grupp.
Den 18 oktober 2022 informerades Stadsrevisionens styrelsen om följande: 3
Revisorskollegiets beslut
Revisorskollegiet beslutar att tilldela Ernst & Young AB kontrakt i enlighet med upphandlingsdokumenten för huvudgrupp 2.
Revisorskollegiet beslutar att avbryta upphandlingen avseende huvudgrupp 1 och bolagsgrupp 3 på grund av bristande konkurrens.
Revisorskollegiet beslutar att lämna följande uppdrag till revisionsdirektören:
Att kommunicera tilldelnings- respektive avbrytandebeslut till leverantörerna och annonsera i föreskriven ordning, samt att informera Göteborgs Stadshus AB snarast efter kollegiets beslut.”
30 av de kommunala bolagen saknar alltså extern revisor efter 1 Februari 2023.
Stadshus AB hade styrelsemöte 6 dagar senare den 24 oktober 4. Ämnet fanns inte på agendan och anteckning saknas i protokollet. Dock var representant från Stadsrevisionen på mötet i annat ämne men man informerade inte om upphandlingen. Jag har ringt flera i Stadshus ABs styrelse och ingen kan erinra sig att man blivit informerad.
Vad är konsekvensen att inte ha externa revisorer?
Enligt Aktiebolagslagen kan tvångslikvidation ske.
ABL 25 kap 5
Tvångslikvidation på grund av Bolagsverkets beslut
11 § Bolagsverket skall besluta att bolaget skall gå i likvidation, om
1. bolaget inte på föreskrivet sätt har kommit in med anmälan till Bolagsverket om sådan behörig styrelse, verkställande direktör, särskild delgivningsmottagare eller revisor som skall finnas enligt denna lag,
2. bolaget inte till Bolagsverket har kommit in med årsredovisning och revisionsberättelse enligt 8 kap. 3 § första stycket årsredovisningslagen (1995:1554) eller, i förekommande fall, koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse enligt 8 kap. 16 § samma lag inom elva månader från räkenskapsårets utgång,
Huvudregeln är att aktiebolag ska ha revisor.
Resultatet av upphandlingen blev följande:
“Eftersom endast huvudgrupp 2 har två konkurrerande anbud ska jämförelsen göras för denna grupp. Ernst & Young AB ska i konsekvens med detta tilldelas delkontrakt för huvudgrupp 2 då här finns en skillnad mellan bästa och näst bästa anbud och Ernst & Young AB:s anbud är bäst av de två. Med beaktande av detta rekommenderas att Ernst & Young AB tilldelas delkontrakt för huvudgrupp 2.
Detta medför då att Ernst & Young AB:s anbud för huvudgrupp 1 inte kan tilldelas delkontrakt, då en leverantör endast kan tilldelas en av huvudgrupperna enligt bestämmelserna i upphandlingsdokumenten.“
LOU lagen om offentlig upphandling är en fyrkantig lag som måste följas till punkt och pricka. Det finns inga möjligheter till flexibilitet. När väl en upphandling gått ut måste man följa den även om detaljer blivit fel. Det är den situationen som Stadsrevisionen nu står inför och som har stora konsekvenser för staden.
Som jag nämnt ovan är det Inköp och Upphandling som tidigare upphandlat revisorstjänster. Jag har jämfört de båda.
Under nuvarande avtal har man följande kategorier som bolagen kan avropa ifrån:
Område A – Verksamhets- och organisationsutveckling
Område B – Revision och andra oberoende granskningar/utredningar
Område C – Förebyggande arbete och utredningar inom oegentlighetsområdet
Område D – Konsultmäklare
Stadsrevisionens upphandling har tre fasta kategorier utan avrop. Man offererar alltså på hela paketet tex Stadshus AB samt alla de 29 bolag som ligger under och inte med avrop som under dagens avtal.
Huvudgrupp 1: Stadhus AB med alla bolag som inte är allmännyttan eller lokaler.
Huvudgrupp 2: Underkoncernerna för bostäder och lokaler (klustermoderbolagen Förvaltnings AB Framtiden och HIGAB AB )
Bolagsgrupp 3: Försäkrings AB Göta Lejon
Huvudgrupp 1 har ca 10 bolag och huvudgrupp 2 har ca 30 bolag.6
Bristen på svar från leverantörerna kan vara att man kanske inte har intresset eller resurser att juridiskt binda sig till så stora upphandlingspaket. Det är stor skillnad att skriva ramavtal med avropsmöjligheter eller att binda sig till tjänsterna i förväg.
Jag ringde ordförande Bengt Bivall (V) och ställde några frågor:
– När man tittar på hur anbudet är formulerat, har man låst in sig i ett hörne?
– Ja så kan man uttrycka sig. Men gjorde man det för att utöka konkurrensen.
– Vad är planen framåt?
– Det är en sak som vi i revisorskollegiet kommer att behandla. Det är inte offentligt.
Detta har nu stora konsekvenser för Göteborgsstad. Varför har man inte informerat Stadshus ABs styrelse?